Vertrouwenspersoon Handbalvereniging Minerva

het eerste aanspreekpunt bij grensoverschrijdend gedrag

Minerva heeft een vertrouwenscontactpersoon (VCP) aangesteld voor vragen, vermoedens, meldingen, klachten en aangiften met betrekking tot grensoverschrijdend gedrag. De VCP is er voor iedereen bij Minerva, heeft geen andere functie binnen de vereniging en is onafhankelijk van het bestuur. De VCP is het eerste aanspreekpunt met betrekking tot grensoverschrijdend gedrag. Zij zal samen met je kijken naar de vervolgstappen.

Voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag zijn: pesten, buitensluiten, vernederen, seksuele intimidatie, bang maken, discriminatie, agressie en beschuldigingen.

De VCP adviseert, maar is niet inhoudelijk betrokken. De VCP kan eventueel doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon van het NOC*NSF, die wel een inhoudelijke rol heeft en hiervoor speciaal is opgeleid.

informatie en advies

Voel je je machteloos, onzeker, bang, boos of vernederd en weet je niet hoe en/of met wie je dit kan aanpakken? Neem dan contact op met de VCP. Wil je graag je verhaal bij iemand kwijt over iets waar je tegenaan loopt of twijfels over hebt, dan kan dat natuurlijk ook. De VCP kijkt dan samen met jou wat je verder kan doen. De VCP informeert en adviseert dan over mogelijke vervolgstappen en instanties waartoe je je kunt wenden (bijvoorbeeld doorverwijzen naar vertrouwenspersoon van het NOC*NSF, het bestuur, een klacht- of tuchtcommissie van de bond, politie of huisarts).

De gesprekken zijn vertrouwelijk. Wel moet elk incident geanonimiseerd bij het bestuur worden gemeld, omdat die de verantwoordelijkheid draagt voor alles wat er binnen en rondom de vereniging gebeurt. Neem gerust contact op met de VCP voor nadere informatie of een gesprek.

VCP H.V. Minerva

De vertrouwenscontactpersoon
van onze vereniging is: Ingrid Hondorp

vertrouwenspersoon@hvminerva.nl

Ingrid is huisarts in Doetinchem.

Als je een mail stuurt met je telefoonnummer dan belt ze je zo snel mogelijk terug.

VCP Nederlands handbal verbond

Als je het prettiger vindt contact op te nemen met iemand van buiten de vereniging/regio, dan kun je terecht bij de VCP van het Nederlands Handbal Verbond:

vcp@handbal.nl